Bludný Holanďan není sám! - Bludná plavidla
Bludného Holanďana zná snad každý. Ale věděli jste, že to není jediná loď duchů, která brázdí moře a oceány? Zde najdete další plavidla, která nahánějí husí kůži.
1.
Lokalita: Hořejší jezero na hranicích USA a Kanadou - Severní Amerika
Loď: Parnik Bannockburn
Kapitán: George Woods
Osud lodi: v roce 1902 při plavbě bezestopy zmizela
Poprvé spatřena: 1903
Hořejší jezero (Lake Superior) - brázdí jeho vody děsivý parník?
V kanadském přístavu Port Arthur na pobřeží Hořejšího jezera je rušno a okolím se rozléhá křik námořníků. Je 21. listopad 1902 a právě vyplouvá loď Bannockburn, která veze obilí do Midlandu na Huronském jezeře. Zkušený kapitán George Wooods s posádkou 20 námořníků brázdí propojená kanadská jezera mnoho let, ale tentokrát do cíle nedorazí. O několik hodin později je parník spatřen asi 50 km jiohovýchodně od ostrova Pasage, kde wse mijí s lodí Algoquin kapitána Jamese Mc-Maugha. Ten hlásí, že ačkoli v oblasti řádí bouřka, Bannockburn si vede dobře, a zdá se, že mu nehrozí žádné nebezpečí. Když se však jeho směrem podívá po pár minutách, je parník pryč. Mc-Maugh se domnívá, že jen zmizel v mlze. Později však vychází najevo, že zmizel beze stopy!
Přístav Port Artur - odtud vyjel parník Bannockburn naposledy
"27. listopadu Majitelé nahlásili ztrátu lodi. Záchranná plavidla prohledala Hořejší jezero, ale nenašla loď ani trosky ani těla posádky nebyla nikdy nalezena. Zdálo se, že loď a všichni na poalubě zmizeli" tvrdí kanadský publicista a bávalý příslušník kanadského námořnictva Jason Grey. Jaký osud Bannockburn potkal?
Fantom z hořejšího jezera
Vyšetřovatelé dlouho zkoumají příciny zmizení parníku a nabízejí různé scénáře, co se s ním mohlo stát. Záhada přesto není nikdy vyřešena. Parník by se tak asi zařadil na seznam desítek dalších lodí, jež zřejmě prohráli boj sbouří. Kdyby však nebylo podivné události, k níž došlo na Hořejším jezeře údajně roku 1903. "Od soudného dne v roce 1902 se totiž Bannockburn ve vodách Hořejšího jezera zjevoval jako fantom. První pozorování je hlášeno roku 1903, kdy námořníci tvrdili že tuto loď spatřili u ostrova Caribou, ale náhle jim zmizela před očima" uvádí Jason Grey. Zpráv o přízračné lodi Bannockrn navíc neustále přibývá, takže získává přízvisko: "Bludný holanďan z Hořejšího jezera" a její spatření je považováno za špatné znamení. Všichni očití svědkové přitom vyprávějí stejný příběh - parník se objeví znenadání, cvhíli pluje poblíž a pak náhle zmizí. Mnozí kanadští námořníci prý dodnes věří, že Bannockburn tehdy vjel do jakési magnetické bouře a byl snad přenesen do jiné dimenze, kde bloudí dodnes a jen občas se jako přízrak zjeví v našem časoprostrou.
Je Bannockburn přízrakem nebo pohou fantazií?
2.
Lokalita: pobřežní vody hrabství Kent na jihovýchodě Anglie, Velká Británie
Loď: škuner Lady Lovibond
Kapitán: Simon Peel
Osud lodi: 13. února 1748 ztroskotala na mělčině
Poprvé spatřena: 13. února 1798
Co se prohání vodami hrabství Kent?
Přítomnost ženy na palábě přináší podle námořnické tradice smůlu. Simon Peel (nebo také Simon Reed), kapitán anglického škuneru Lady Lovibond, toho ale nedbá. Je 13. února 1748 a on má právě po svatbě. Svou novomanželku Annettu bere na plavbu do protugalského Prota, což pro ně má být svatební cesta. Stane se z ní však cesta do pekel. "Podle legendy první důstojník Jhon Tivers, kapitánův sok v boji o ruku puvabné ženy, dostal záchvat žárlivého vzteku. Taímco kapitán s manželkou a hosty slavili v podpalubí, omráčil kormidelníka a nasměroval loď na mělčinu Goodwin Sands. Všichni na palubě zahinuli," popisuje britský spisovatel Tobert Lionel Fanthorpe. Škuner Lady Lovibond se tak prý stává jednou z více než 2000 lodí, jímž se mělčina asi 11 km od pobřeží anglického hrabství Kent stala osudnou. Na rozdíl od jiných plavidel se tu však má zjevovat jako přízračná loď. Proklela snad škuner Lady Lovibond zhrzená láska prvního důstojníka?
Loď SS Maharatta ztoskotává na mělčině Goodwin Sands roku 1892 - narozdíl od Lady Lovibond není ale odsouzena k věčnému bloudění
Zjevuje se každých 50 let?
První zprávy o zjevení přízračného škuneru Lady Lovibond jsou hlášeny 13. února 1798, tedy přesně 50 let po tragickém ztroskotání. Je spatřena námořníky dvou lodí, kteří prý na zádi jasně rozeznávají nápis "Lady Lovimond" Škuner prý vypadá natolik realisticky, že se kapitán James Westlake z lodi Eden-bridge dokonce obává srážky. Krátce před kolizí ale přízračné plavidlo nevysvětlitelně mizí. "Roku 1848 místní námořníci viděli vrak Lady Lovibond, a dokonce vyslali záchrané čluny, aby zachránili přeživší. O dalších 50 let později, roku 1898, se zjevila znovu. Roku 1948 ji spatřil kapitán Bull Prenstwick a tvdil, že se zdála být reálná, ale vyzařovala zelenou září" tvrdí americká spisovatelka Jill Stefko. Zdá se, že škuner opakuje svou osudovou plavbu každých 50 let. Lady Lovibond zůstává bezesporu nejznámější přízračnou lodí Velké Británie.
Lady Lovibond - by měla svou plavbu opakovat každých 50 let stále dokola
3.
Lokalita: pobřeží ostrova Vancouver Island, Kanada
Přízračná loď: Parník SS Valencia
Kapitán: Oscar M. Johnson
Osud lodi: roku 1906 se potopila při bouři
Poprvé spatřena: 1910
Vancouver island - Kanada
Nebe je bez mráčků, klidné moře škádlí sluneční paprsky a s plachtami lodí si pohrává mírný větřík. Je sobota 20. ledna roku 1903, krátce před polednem, a na palubu osobního parníku SS Valenia se naloďuje 108 cestujících a 65 členů posádky, kteří míří ze San Franciska v americkém státě Kalifornie do Seattlu ve státě Washington. Nikdo z nich netuší, že už brzy se poklidná plavba změní v hrůzostrašný horor ! Kapitán Oxcar M. Johnson vede loď kolem pobřeží USA a právě míjí mys Mendocino, nejzápadnější bod na pobřeží Kalifornie zhruba 190 kilometrů od San Franciska. Vtom se ale počasí začíná nečekaně kazit. Bouřící moře bičují proudy deště, plavidlo se zmítá pod nápory silného větru a svět je zahalen téměř neproniknutelnou mlhou. Navigace je nesmírně obtížná a právě to se parníku SS Valencia stává osudným. Při prudké bouři se dostává o víc než 30 kilometrů dále na sever, než posádka předpokládala. 21.ledna před půlnocí pak naráží na útesy na jihozápadě ostrova Vancouver. "Jako první zasáhla loď skála několik stovek metrů od břehu, prorazila střední část trupu a zaplavila nákladový prostor. Pak ji nadzvihla velká vlna a mrštila s ní blíže k pobřeží," líčí americká spisovatelka Daryl C. McClary. Podaří se někoho ze 173 lidí na palubě zachránit ?
Zoufalý boj o záchranu
Kapitán Oscar Johnson je přesvědčen, že se parník potopí, proto dává rozkaz spustit záchranné čluny a opustit loď. Parník veze sedm člunů a tří záchranné vory s kapacitou 235 osob, takže je šance zachránit všechny na palubě. Ale osud tomu nepřeje. První tři čluny se totiž překlopí a vysypou pasažéry do bouřícího oceánu, kde se všichni utopí Další dva se potopí a jeden zmizí beze stopy! Pouze poslednímu člunu se daří dorazit ke břehu, ale z 12lidí přežije jen 9 mužů, kterým se daří přivolat pomoc. V úterý 23.ledna ráno se Valencie začíná rozpadat. Startuje zoufalý boj o záchranu lidí, kteří jsou stále na palubě. Na místo katarstrofy připlouvají čtyři lodě- parník SS Queen , parník Salvor, remorkér Czar a parník SS City of Topeka. Žádný z nich se však nemůže přiblížit, aby trosečníky nabral. Pomocí vorů se nakonec daří převézt dalších 28 lidí. Počet zachráněných tak stoupá na 37. Ostaních 136 osob na palubě SS Valenie umírá v hlubinách oceánu! To ale není tragédie, jež loď postihne. " V roce 1910 deník Seattle Times a další noviny uvedly, že mnoho námořníků tvrdí, že viděli přízrak lodi připomínající SS Valencii na skálách v okolí Vancouveru Island" tvrdí Daryl C. McClary. Opakuje se tu snad nešťastné ztroskotání parníku stále znova?
Ze 173 lidí se zachránilo pouchých 37.
čtěte také Nevysvětlitelná zmizení - kam se ztrácí stroje?
zpracováno dle článku v časopise Enigma 10/2010
obsah je majetkem www.paranormal-activity.estranky.cz a jeho kopírování je trestné